söndag 10 februari 2013

Tyst väntan

Älg i dagens sista ljus. 9 februari 2013, kl. 17.10.
Jag har suttit ett tag nu. Det snöar. Jag sitter i skydd och väntar på att älgen  bara ska ta några kliv åt vänster. Bara så den blir synlig lite bättre. Den snöklädda omgivande skogen stänger ute alla ljud. Jag hör inte ett knyst. Inte heller älgen som tuggar i sig några kvistar från marken. Jag bara skymtar att den rör sig lite då och då. Det sista ljuset är nästan helt borta nu. Jag skruvar upp ISO till 1.250 och ställer in slutartiden 1/80 sek på största bländaröppningen. Fingertopparna värker av kylan. Klockan är 17.05 och snöandet tilltar. Tänker att jag nog får vara nöjd med upplevelsen - men så tar älgen några kliv åt vänster för att nå lite fler kvistar. Jag exponerar några bilder - tittar i sökaren. Tänker att det här bli bra. Färgbilden är mörkt, mörkt blå. Den blå timmen är nästan slut. Jag reser mig upp, borstar av mig snön och vandrar åter mot bilen. Åter en lyckad kväll i skogen.

/Mats
matsandersson.nu

10 kommentarer:

S Nilsson sa...

Trevlig upplevelse och återigen en fin bild !
Mvh S Nilsson

Lindsjö taxar sa...

Härlig bild med fin text. Jag har bara sett färska slag av älg idag....

Mats Andersson sa...

Tack :)

Mats Andersson sa...

Tack. Hade turen att möta älg även i dag. Så ytterligare några landskapsbilder med litet djur blev det :) Färska slag är ju inte helt fel heller.

Jenny sa...

Härligt! Grattis till en bra bild! :-)

Mats Andersson sa...

Tack du vänliga.

Bjarne Riesto sa...

Som alltid et bra bilde fra din hånd. Litt tur har du også. Det kommer til den som vet å vente.

Mats Andersson sa...

tack bjarne. lite tur är bra att ha :)

Matts sa...

Ja den som vänta på något gott...väntar alldeles för länge ;-)
Oavsett så gav väntan ett lysande resultat.

Vh

Mats Andersson sa...

Tack Matts :)