fredag 15 mars 2013

Det händer mycket nu ...

Anders Petersen. Lars Tunbjörk. Christer Strömholm. Jari Peltomäki. Hans Gedda. Jan Grahn. Bruno Ehrs. JH Engström. Sune Jonsson. Hans Hammarskiöld. Jan Töve. Georg Oddner, med flera. Alla dessa fantastiska fotografer har ställt ut sina bilder på Abecita Konstmuseum. Ett otroligt fint museum som utöver häpnadsväckande fotografiska utställningar även har en samling konst som bara måste ses! Här finns verk av Andy Warhol, Jim Dine, David Hockney, Richard Hamilton med flera.

- Jag måste erkänna att jag blev mycket förvånad när museichefen för Abecita Konstmuseum kontaktade mig för ett tag sedan. Han frågade om jag kunde tänka mig att ställa ut mina bilder hos dem!? Först trodde jag att det var ett skämt. Men efter ett möte i Borås så insåg jag att jag inte drömde :)

Några månader senare presenterade jag min skiss - där jag noggrant hade placerat in de bilder jag ville ha med på den totalt 65 meter långa väggytan. Det blir alltså en utställning med temat John Bauers skogar. Både bilder från boken samt helt nya bilder från de djupa trollskogarna. Jag kommer visa över 50-talet bilder. De flesta i stort format 140x100 samt 100x70.
Att få ställa ut där många av mina stora idoler visat sina bilder känns overkligt! Superkul :)))

Jag återkommer med mer info framöver. Utställningen kommer sättas upp hösten 2013. Jag kommer sannolikt hålla en föreläsning i samband med min vernissage. Så hösten blir intensiv med boksläpp "Möten" med Heikki Willamo, föreläsningar samt utställningen i Borås.
Går allt som planerat så släpps ytterligare en bok - detta lite beroende på vilket förlag det blir. Det är David Söderlind och jag som producerar ytterligare en bok. Återkommer med info.

Övrigt 1 som jag tycker är mycket kul: Min vän Anna Clarén ställer ut på Fotografiska just nu. Om du inte har vår gemensamma bok "I några sekunders oändlighet"- införskaffa ett exemplar! Du kan köpa den med samtligas signaturer (Mats, David, Anna) via mig. Annars finns boken hos Fotografiska och hos samtliga stora bokhandlare på nätet. Besök utställningen!!!

Övrigt 2 som jag tycker är mycket kul: Boken "Möten" som Heikki och jag nu jobbat med sedan slutet av 2011 börjar verkligen hitta sin slutliga form. Förlaget har dessutom lovat oss ett mycket bra tryckeri :))) Heikkis texter är gripande. Allt känns otroligt bra! Jag vet också att Heikki har otroligt mycket spännande på gång - men det får han berätta om själv :) I vilket fall så hänger hans utställning Skogsåret i Alavus, Taidekeskus Harri fram till 7 april 2013. Boken Skogsåret rekommenderas givetvis starkt!


TREVLIG HELG!

PS. följ mig även på Instagram!

/Mats
matsandersson.nu

11 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis grattis, eller grattis....kan man säga det när någon verkligen jobbat för grejen!?
Grattis är ju när det kommer som en riktig överraskning, men det är ju ingen överraskning att du är en verkligt bra fotograf/bildskapare!! :)

väl kämpat!

//Boije

Anita sa...

Åhh så flott!!!!!!Gratulerere!Men det forundrer meg ikke for du er jo en storfoto kunstner av vår tid!
Gleder meg til å følge deg og kansje lese dine bøker :)
Alt godt!Hilsen Anita fra Vestlandet :))

Anonym sa...

Stort tack Wictoria! :)

Anonym sa...

Jagad är i alla fall en fotograf som brinner för det jag gör :) Och du ska ha stort tack för dina vänliga rader Anita. Ha en bra helg på Vestlandet.

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Måste vara roligt när allt arbete ger resultat!Själv ser jag mest fram emot boken tillsammans med heikki.Lycka till med allt.

Jörgen sa...

Nice. Och jag som bor på gångavstånd från Abecita, blir till att snöra på sig promenadskorna i höst då :)

Mats Andersson sa...

Ja det är givetvis roligt :) Väldigt roligt att du även ser fram mot boken. Arbetet är lång gånget nu. Det ser mycket bra ut. Heiiki har många bilder som är riktiga rysare! Allt från stora katter till mörka djupa skogar med björn. Mycket roligt att även förlaget supportar fullt ut - de sparar inte på krutet. Boken kommer bli supersnygg.

Mats Andersson sa...

Just det Jörgen - du bor ju i Borås. Hoppas vi träffas då!!!! Ev tänkte jag försöka hinna med Mats Alfredssons vernissage nu i mars ...

Jörgen sa...

Har mina funderingar att ta mig dit med. Om inte vernissagen hinns med, så ska jag iaf gå och se bilderna.

Kristina Eriksson sa...

Känns bra att det inte är så långt till Borås.... Fina bilder att se sen sist härinne!

Mats Andersson sa...

Tack Kristina. Hoppas vi syns i Borås till hösten då!