onsdag 3 april 2013

600 m djupt. Tema utlandet.

Sipadan Island, Borneo. 1994.
Oftast fotograferar jag i närområdet - den nordiska naturen och dess djur. Men resorna genom åren har varit många - så flest bilder i mitt arkiv är från avlägsna platser. Jag har inte visat mycket av de bilderna här på bloggen. Men ibland så lägger jag ut en och annan bild. Så nu kör jag en kortare tema-serie med bilder från utlandet.

Bilden är från Borneo, Sipadan Island. Jag fotograferar med en Nikonos V, brännvidd 35 mm. Djupet under mig är 600 meter här. Den lilla ön ligger helt själv mitt ute i havet. Ön är som en pelare rakt upp - och omgivande djup är konstant ca 600 meter. Det är i stort sett lodräta väggar ända ner till bottnen runt om hela ön. Det här gör platsen till en av världens absolut bästa dykplatser. På grund av djupen så kommer alla de stora hajarna med mera ända in till ön. Det vimlar av liv här. En helt otrolig plats. Ett minne för livet.


/Mats
matsandersson.nu
instagram

4 kommentarer:

Anita sa...

Ojj!!!!Så kult!!!!
Hvilken heldiggris som har vært på slike plasser!
Gleder meg til å se mere.Dykket du der?
Var dere i land?Sefølgelig tror jeg:-)
Foresten er bildet svært likt Anuta Island!
Ha det fint så lenge!
Mvh.Anita
psst..Jeg møtte en marinebiolog i dag.Sammen fisket vi opp babybrennmaneter!Kult å se på i mikroskop!:-):-) :-) :-)

Mats Andersson sa...

:))) det var en otrolig plats. Åkte dit särskilt för att dyka samt fotografera under vattnet. Har tusentals bilder :))) På den tiden fick man bo på ön - men det tror jag inte man får längre. Anuta Island känner jag inte till - ska googla. Babymanet i mikroskop har jag inte upplevt - ännu :) På länken här finns några få UV-bilder bland annat från Borneo.
http://matsanderssonnu.blogspot.se/search/label/UV-foto

Jenny sa...

S å V a c k e r t! :)

Mats Andersson sa...

:))) onekligen :)))