måndag 8 april 2013

Rensa bort tänderna med kniven. Tema utlandet

Leopardhaj. Andamanhavet, väster om Thailand, 1989.
Jag glömmer aldrig ögonblicket när jag mötte min första haj.
Vi befann oss på en båt i Indiska oceanen. Min bror och jag skämtade om vad vi skulle göra med en haj om vi träffade på någon.
- Jag ska bara stoppa den med ena handen, öppna munnen på den och rensa bort tänderna med min dykkniv, sa min bror och skrattade högt.
Han är också djurvän så det var verkligen ett skämt. Men han ville nog signalera att han inte var speciellt rädd.
Väl nere i vattnet så hade vi ett underbart dyk. Vi tog oss djupare ner och det började bli strömt. Sikten avtog och det blev betydligt mörkare. Nästan lite kusligt då vi inte såg bottnen utan simmade i helt fritt vatten.
Plötsligt hör jag ett rejält skrik. Under vattnet hörs allt mycket bra men det går inte lokalisera var ifrån ljudet kommer. Jag snurrade runt ett varv utan att se något. Tittade uppåt och sedan snett nedåt. Där möttes jag av en leopardhaj som kom simmandes väldigt fort mot mig - för att sedan passera rakt ovanför mig och sedan försvinna bort i mörkret. Ett lite skrämmande möte men samtidigt mycket fascinerande.
Min bror kom simmandes mot mig med uppspärrade ögon.
- Sååågggg du, skrek han ut genom regulatorn medans bubblorna strömmade ut framför hans ansikte :)
Jag nickade. Pekade på kameran - jag hade minsann även fotograferat den :)))

Väl uppe i båten frågade jag vem det var som skrek så. Ja - ni förstår nog vem. Han som skulle rensa tänderna... :)))


/Mats
matsandersson.nu
instagram

4 kommentarer:

Jenny sa...

Haha, underbar berättelse! :-) Tror inte jag är modig nog att möta haj, någonsin. Kalasbild är det iaf! :-)

Anita sa...

YO!
Såå kult!!!!
Digger den fargen og mønsteret på leopardhaien:-)
Opplevelse for livet!
Hilsen ANITA.

Mats Andersson sa...

:))) ha, ha. Ja - han har fått höra det där om rensa tänder många gånger sedan :))) Tack! Första hajen är något speciellt! Leopardhajen är dock inte farlig. Och den här var knappt två meter lång. Men två meter haj ser mycket större ut än vad den är under vattnet :)))

Mats Andersson sa...

Tack :) Ja Leopardhajens mönster är otroligt vackert!
- Ha en bra vecka!