torsdag 13 juni 2013

Tålamod i kombination ...

... med vidvinkel borde vara ett självklart koncept :)

Samtalet. Brunbjörnar, maj 2013.
Givetvis är det inte så.

Men ibland kan det vara en fördel att använd vidvinkel till vilda djur. Framförallt om man vill visa miljön djuren lever i. Ex så jobbade jag uteslutande med vidvinkel och nära avstånd med vårens grävlingbilder. Svårigheten med den här typen av bilder är att man måste komma djuren mycket nära för att det ska bli bilder som sticker ut. Mina grävlingar är fotograferade på endast 2-3 meters avstånd. En av bilderna är fotograferad ännu närmre - bara några decimeter.

Till den här bilden använde jag brännvidden 32 mm. Björnarna är endast ca 10 meter från mig här.


Mats Andersson/N



2 kommentarer:

Jenny sa...

mysig bild!! jag har ju bara normalobjektivet på nu (35) men jag kommer ju inte ens ut i skogen, bara bära bebis. Tur man hittar fin natur hos dig ist! :-)

Mats Andersson sa...

Tack Jenny! Nära bebis funkar väl det med - du har ju visat många fina bilder på det lilla livet.