torsdag 4 juli 2013

Kanske det viktigaste

Småland, juli 2013.

Kanske är det viktigaste, när man skapar bilder, att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Det finns inga genvägar - det gäller att vara ute på tider då de flesta andra sover. Det gäller att vara ute inte bara en natt - utan gång på gång besöka de områden där djuren brukar uppehålla sig. Många undrar hur jag orkar gå upp natt efter natt vid 2-tiden. Vid sidan om det,  mer än fulltid på jobbet. Men för mig är vistelsen ute i naturen lite som medicin för själen. Visst kan jag vara väldigt trött ibland - men det går sova igen. Eller som min mor brukar säga: Vila kan man göra i graven :)

BOKTIPSET IX
Sedan tänkte jag fortsätta med mina boktips. Hoppas de är till glädje för dig som följer min blogg. Som jag skrivit tidigare så har jag otroligt mycket fotoböcker hemma. Och jag köper nya hela tiden. Mina boktips består endast av böcker som jag själv har. I går fick jag hem en bok från Tyskland som bara är makalöst bra. Tidigare har jag mest tipsat om naturfotoböcker - men tänker nu svänga över lite åt konstfotoböcker. Fotografer som inspirerar mig väldigt mycket. Egentligen har jag nog ganska lite naturfotoböcker hemma - merparten av mina böcker är av helt andra fotografer. Hur som helst - här kommer tips på en bok som faktiskt innehåller djur- och naturbilder. Svartvita bilder. Det är ingen mindre än Sebastiao Salgado som nu släpper en nya bok - GENESIS. Han tar med oss till 32 platser spridda över hela jorden. Och jag måste säga att se djur- och naturbilder skapade av denna mästare tar andan ur mig som betraktare. Ett mästerverk. Över 500 sidor fotokonst i stort format. KÖP!!! Priset är ca 450 kr. (För den som vill se bilderna i ännu större format - då finns en specialutgåva av boken för ca 25.000 kr :)) Det finns även alternativ av boken + originalprintar för uppåt 70.000 kr.)

Boktipsen sammanfattade.
Genesis, Sebastiao Salgado
• Silent Landscape, Jan Töve
• 400 Photographs, Ansel Adams.
• Portraits Denied 1 & 2, Sander Broström
• EQUUS, Tim Flach
• Faces of the north, Ragnar Axelsson
• A Shadow Falls, Nick Brandt
• House In The Woods, Kai Fagerström & Heikki Willamo
• The Creation, Ernst Haas



Mats Andersson/N

5 kommentarer:

Erika Ahlberg sa...

Tack för tipset! Den står nu på inköpslistan :)

Mats Andersson sa...

:) beställ! Fick gåshud flera gånger i går. Att se Salgado ta sig ann djur och naturbilder ex från Sydpolen - ja som sagt - måste ses. Bilder på valfenor som sticker upp har man ju sett tusen gånger - nästan så nan börjar gäsp. Så kommer då en "riktig" fotograf/konstnär och gör samma bild - och nu fastnar man vid bilden. Den berör och man kan knappt bläddra vidare ... Vilken mästare till fotograf!

Unknown sa...

Tur att du hade med Töves. Annars hade jag klagat högt!! :)))))

Mats Andersson sa...

:))) den håller måttet :)

Unknown sa...

Definitivt! Gillar linjerna och det enkla, simpla!:))))